Je babydragen DEEL 1: Draagzakken en wat is ergonomisch dragen nu precies?

Hoi!

Vrij vroeg in mijn zwangerschap wist ik al dat ik veel wou gaan dragen.
Zelf wou ik het knopen gaan leren dus houd ik mij niet zo bezig met de draagzakken.
Ik dacht altijd dat er niet super veel verschil in een draagzak kon zitten, maar al snel was ik erachter dat dit dus zeker wel zo was.

Nadat ik veel was rond gaan kijken op internet kwam ik erachter dat er dus verschil kan zitten in de ergonomie van een draagzak en dat er dus verschillende punten zijn waar je op moet letten als je een draagzak wilt aanschaffen.

Maar waar moet je dan op letten?
Wanneer je een draagzak wilt aanschaffen is het belangrijk dat een draagzak ergonomisch is. Veel merken beweren helaas dat hun draagzak ergonomisch is terwijl dat alles behalve zo is!

En wat is ergonomisch dan precies? Ergonomisch betekent:
- dat het kindje een m-houding kan aannemen. De billetjes zitten lager dan de knietjes en het rugje kan op een natuurlijke manier een bolling maken.
afbeelding komt van http://www.upandclose.nl/
- Het rugpand is niet verhard, dit betekent niet gelijk dat hij niet zacht is, maar er wordt mee bedoelt dat er geen vulling in zit.
- De ondersteuning is van knieholte tot knieholte, kindje zit op zo een hoogte dat je het gemakkelijk een kusje kan geven op het hoofdje en wat ook nog erg belangrijk is; zit met gezicht naar je toe!

Een ergonomische drager is dus voor zowel kind als drager comfortabel.

Wat dus niet ergonomisch is:
- Verhard rugpand (kan nog steeds soepel zijn ook al is het dus verhard ;))
- Kindje met gezicht naar voren dragen, lijkt mij zelf eerlijk gezegd ook niet zo comfortabel.. De natuurlijke bolling van de rug kan dan ook niet worden gemaakt.
- Geen volledige knie tot knie ondersteuning.
- Houding waarin de knietjes lager zitten dan de billetjes.
<--- Alles behalve ergonomisch vs. Ergonomisch --->
Dan heb je ook nog de zogenaamde komma/banaan houding.
Die kom je iets minder tegen, maar is ook niet zo verstandig om uit te voeren.
Deze houding kan namelijk de ademhaling belemmeren, doordat het kindje een onnatuurlijke knik aanneemt. Het kinnetje wordt dan op de borst gedrukt.

Rug dragen met een draagzak
Met een draagzak kan je ook rug dragen, net als met een doek.
Wat alleen wel belangrijk is om te weten is dat je met een draagzak wat langer moet wachten voor je mag rug dragen. Het kindje moet eerst zelfstandig tot zit komen.

Welke draagzak kan ik nu dan aanschaffen?
Zelf heb ik dus helemaal geen ervaring nog met draagzakken, maar  je hebt genoeg merken die ergonomisch zijn en voor elke prijsklasse wat. Vaak wordt er ook tweedehands veel aangeboden.
Bekende ergonomische dragers zijn:
- Tula (let op met de standaard eerst wel een insert nodig bij pas geborene, dit maakt de ergonomie minder.. tula free to grow is redelijk nieuw en wel direct vanaf de geboorte zonder insert te gebruiken!)
- Kokadi
- Bondolino
- Babylonia
- Isara

en zo zijn er nog wel meer!

Om een geschikte draagzak te vinden zou ik aanraden om een draagconsult te boeken bij een gecertificeerde draagconsulent. Deze hebben vaak verschillende systemen om uit te proberen, op die manier doe je geen miskoop ;)
http://draagdoekconsulenten.nl/

Dus niet naar een grotere babyzaak gaan, want helaas verkopen ze daar ook draagsystemen die niet ergonomisch zijn, maar dit zogenaamd wel beweren..

Nog een tip die ik mee wil geven is dat er op facebook een groep bestaat met de naam draagpraat waar je van alles kan vinden over ergonomisch dragen.


Zo,
het is een hele lap tekst geworden over ergonomisch dragen en dan gericht op de draagzakken.
Volgende week zal er een artikel online komen over verschillende soorten draagdoeken.
Als de kleine geboren is zal ik nog wat vaker een artikel maken over het dragen dus houd de blog in de gaten :)

xx Gwen


Reacties

Populaire posts